گزینه‌های غذایی برای جلوگیری از لخته شدن خون
ارسال شده توسط ezamani


به این موضوع امتیاز دهید
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5


0 ارسال در این موضوع
ezamani
عضو عادی


0
2,804 ارسال 2,699 شماره تاریخ عضویت: Sep 2012
2016/05/24, 01:35 PM -
#1
خبر خوب این است که ترومبوز ورید عمقی قابل پیشگیری و درمان است. یک قدم برای نزدیک شدن به درمان و پیشگیری از این عارضه، تغییرات در رژیم غذایی است. بعضی از مواد غذایی خطر تشکیل لخته خون را افزایش می‌دهد در حالی که برخی دیگر با کاهش خطر ابتلا به این عارضه در ارتباط است.

در اینجا 6 نکته تغذیه‌ای برای پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی معرفی شده است:

نوشیدن مقدار زیادی آب: کم شدن آب بدن می‌تواند خود با خطر لخته شدن خون و غلیظ شدن آن رابطه داشته باشد. مطمئن باشید که هیدراته هستید. نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در روز برای پیشگیری از این عارضه ضروری است. برای اندازه گیری‌های بصری، ادرار خود را چک کنید، اگر رنگ ادرار زرد و روشن باشد، به اندازه کافی آب نوشیده‌اید. اگر نه، باید مصرف مایعات را افزایش دهید.

خوردن انگور قرمز: مطالعات انجام شده در دانشگاه ویسکانسین، حاکی از آن است که انگور قرمز حاوی فلاونوئیدها برای جلوگیری از لخته شدن خون از طریق ساخت پلاک است.

سیر: سیر خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و مصرف آن به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود. البته با پزشک‌تان در مورد میزان مصرف سیر مشورت کنید. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید. چون سیر می‌تواند با مصرف این داروها تداخل ایجاد کند.

روغن زیتون: یک مطالعه که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که فنول‌ها در روغن زیتون برای جلوگیری از لخته خون موثر است. علاوه بر این، این روغن علاوه بر اثر حفاظتی بر روی سرخرگ‌های بدن، چسبندگی پلاکت‌های ‌خون را به تاخیر می‌اندازد و مقدار ترومبوکسان را که از عوامل افزایش دهنده چسبندگی پلاکت‌هاست، کاهش می‌دهد. نمونه‌ بارز این اثر مفید رژیم غذایی مدیترانه ‌ای است که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی‌ است و به همین علت است که آمار مبتلایان به بیماری‌‌های قلبی عروقی در کشورهای حاشیه‌ دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده است.

کیوی: محققان دانشگاه اسلو ثابت کرده‌اند در افرادی که روزانه 2 تا 3 عدد کیوی می‌خورند، فعالیت پلاکت‌های خون کمتر است و بنابراین این افراد با کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون مواجه هستند. خوردن کیوی همچنین به کاهش میزان کلسترول کمک می‌کند.

سبزیجات برگ‌دار: اگرچه این سبزیجات حاوی ویتامین کا بوده و خاصیت رقیق‌کنندگی خون را دارند، اما اگر شما داروی رقیق‌کننده خون مانند وارفارین دریافت می‌کنید، باید برای میزان مصرف این داروها با پزشک‌تان مشورت کنید. در بسیاری از موارد پزشکان شما را مجاب به اجتناب از مصرف این سبزیجات می‌کنند.

چای: چای چه به ‌صورت سبز یا سیاه، با دارا بودن ترکیبات مفید و موثر، مانع تجمع پلاکت‌‌ها و تولید ترمبوکسان گردیده و قابلیت حل شدن لخته‌‌های ایجاد شده را افزایش می‌‌دهد. از جمله‌ ترکیبات تاثیرگذار در چای، می ‌توان به کاتچین اشاره کرد که نه تنها هم تراز آسپرین از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه از تکثیر سلول‌های ماهیچه‌ای صاف دیواره‌ شریان‌ها نیز که تحت کلسترل بد، تولید و منجر به تشکیل پلاک در دیواره‌ سرخرگ‌ها می‌شود، تا اندازه‌‌‌ای جلوگیری می‌کند.

نکته: محدودیت مصرف چربی‌های حیوانی برای جلوگیری از لخته شدن خون مهم است. همانطور که این چربی‌ها برای سلامت قلب و عروق مضرند،می‌توانند خطر ابتلا به لخته شدن خون را نیز افزایش دهند. این یعني شما باید از چربی‌های ترانس ناسالم و چربی‌های اشباع در لبنیات، و گوشت پرچرب دور بمانید. از مصرف قند بالا نیز اجتناب کنید.
الهام زمانی- کارشناس ارشد تغذیه


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بهترین و بدترین انواع شیر برای سلامت قلب s.samavat 0 348 2016/07/17, 08:39 AM
آخرین ارسال: s.samavat
  توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران قلبی، دیابتی و افراد چاق s.shahemi 0 277 2016/05/15, 08:33 AM
آخرین ارسال: s.shahemi
  ۱۰ خوراکی مفید برای پیشگیری از حمله قلبی s.shahemi 0 303 2016/05/07, 08:50 AM
آخرین ارسال: s.shahemi
  بدترین مواد غذایی برای قلبتان را بشناسید s.shahemi 0 278 2016/04/20, 12:15 PM
آخرین ارسال: s.shahemi
  کاهش مصرف نمک برای بیماران قلبی مضر است s.shahemi 0 212 2015/12/30, 06:22 PM
آخرین ارسال: s.shahemi



کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان